"#FUCKCANCER"

 
Då var man tillbaka.
 
Känt en längre stund att jag vélat börja skriva blogg igen.
Att skriva har ett renande syfte tycker jag.
 
Men att summera allt som jag behövt gå igenom de senaste 18 månaderna i ett blogginlägg, är omöjligt.
 
Men jag ska ge er en summering.
 
Jag blev diagnotiserad med bröstcancer den 4/6-2018.
Hela min värld raserades.
Fick genomgå en sjuhevetiskt många undersökningar,olika röntgen,blodtester för att se om cancern hade spridit sig. Det konstaterades att jag hade två tumörer i höger bröst & att cancern hade spridit sig till lymfkötlarna i höger armhåla.
 
Den 6/7-2018 påbörjade jag den fem månaders långa cellgiftsbehandlingen. Knappt två veckor efter den första behandlingen tappade jag allt mitt hår. Sen följde ett helvete av biverkningar.
 
En månad efter avslutad cellgiftsbehandling så opererades jag och den resterande cancern togs bort och armhålan tömdes på lymfkörtlar. Ca en vecka efter operationen så började komplikationerna. Troligtvis hade bakterier kommit in i min kropp under operationen så jag fick en sjuk inflammation i operations ärren och det tog tre olika antibiotika behandlingar innan det började verka. Sen ville inte det långa snittet läka. (tre olika snitt gjordes)Det blev nekros och tillslut hade hela jävla snittet spräckt upp. En pump sattes in för att påskynda läkningsprocessen och hjälpa kroppen med läkningen.
 
Snart efter snittet någorlunda hade läkt ihop så var det dax för en 8 v lång strålbehandlig.
Fem dgr i veckan. i åtta veckor. Några veckor efter avslutad strålbehandling så började jag lida av kronísk smärta i bröst/axel/skuldra. Detta visade sig vara att jag drabbats av strålningsödem.... Ett ovanligt tillstånd. I tillägg så har jag börjat fått lymfödem i högerarmen.
 
Är långtidssjukskriven på obestämd tid.
 
Det var ju inte såhär jag hade tänkt att mitt liv skulle se ut vid 34 år......
 
Så framöver så kommer jag skriva så fingrarna blöder. För min skull.
För att jag behöver det som ett slags terapiarbete.
& för att det kanske kan hjälpa ngn annan där ute som går igenom eller har gått igenom samma ak som jag.
 
Så.... Mkt cancer i bloggen framöver.
 
#FUCKCANCER
 
Hoppas ni vill följa med på resan!
/Ewa
 
 

Kommentarer
Postat av: Maria

Hade jag inte hittat dig på IG hade jag suttit här med mitt fulcytohår. Bokade direkt när jag fattade att man kunde göra ngt bra av det. Just nu en massa rastaflätor och sidecut. Passar ju bra när man är snart *host* 55 😈

2020-01-15 @ 12:01:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0